Zaterdagcompetitie 2016

Voor de standen van de zaterdagcompetitie, klik hier!

Zaterdag 29 oktober, het haventje van Stedum

Half zeven in de ochtend als Henny en ik vertrekken richting Stedum om het parcours uit te zetten. Het lijkt een prachtige najaarsdag te worden, weinig wind en de weersvoorspelling geeft aan dat het wel 15 graden kan worden vandaag. Als we in Stedum aankomen zien we een drietal personen met hengels in de weer, maar eens even informeren. Het blijken Duitsers te zijn die in de haven op snoek willen gaan vissen. Als wij duidelijk maken dat we het water hebben gereserveerd bij de federatie voor een wedstrijd pakken onze oosterburen het visgerei weer in de auto en vetrekken richting het Damsterdiep. Maar goed dat we even naar Stedum zijn gereden om vooraf het e.e.a. klaar te zetten.

Terug in het Dorpshuis koffie zetten en wachten op de rest van de deelnemers. Tegen half acht zijn we met ons negenen en kan er geloot worden voor de steknummers, bekend is dat de nummers 1 t/m 4 toch wel de betere stekken zijn maar ik loot een 8 en Henny een 9, als dan blijkt dat Peter Jan een 7 heeft zit ik toch mooi tussen de toppers van dit seizoen. In Stedum hebben we ruim de tijd om de spullen te installeren en zien we de eerste visjes aan het oppervlak verschijnen. Volgens de berichten zou er goed een visje zijn te vangen maar dan met name de kleinere vis, "de dikken moeten nog komen". Na het fluitsignaal kunnen we aan de slag en worden de eerste vissen al snel gevangen. Als ik na enige tijd eens informeer bij Henny  naar de vangsten krijg ik als antwoord "een dikke vijftig", dat kunnen er dus in zes uur tijd aardig wat meer worden.

De snoeken zijn als vanouds weer achter de vis aan de haven ingezwommen en regelmatig zien we er dan ook een draaien en veel vis in paniek aan het oppervlak komen. Tussendoor ga ik even bij de deelnemers langs om te vragen wat zij denken dat wij vandaag in totaal aan gewicht zullen vangen, de antwoorden worden genoteerd en lopen uiteen van 15.001 gram tot 42.850 gram, aan het einde zullen we zien wie de cadeaubon van Hengelsport Sappemeer heeft gewonnen.

Het voordeel van een hoog steknummer is dat de deelnemers voor een sanitaire stop even langs komen lopen en zo blijf ik op de hoogte van de vangsten, de aantallen zijn goed maar bestaan voor het overgrote deel uit kleine vis. Henny heeft niet alleen veel praters die even bij hem blijven staan, ook een snoek die vlak onder zijn voeten staat trekt de nodige bekijks. Ondanks alle praters vangt Henny rustig door. Aan het einde van de rit blijkt hij 323 vissen op de teller te hebben, als je dat omrekent naar zes uren vissen vang je toch bijna elke minuut een vis.

Om twee uur stoppen we en kan de vangst worden gewogen, allemaal hebben we een leuk aantal vissen weten te vangen, de een wat meer dan de ander al wisten Klaas Joldersma en Eddy Kamminga op de steknummers 5 en 6 het elkaar wel erg moeilijk te maken, bij het wegen blijkt Klaas 9 gram meer vis te hebben dan Eddy. Als laatste is Henny aan de beurt, 323 vissen wisten we al maar wat wegen die dan bij elkaar, 11.532 gram geeft de weger aan, Henny proficiat met deze overwinning.

Dan het totale gewicht van de vangst van deze dag, 15.001 gram is duidelijk te laag maar ook het opportunistische 42.850 gram van Henny Holt blijkt nog te laag, in totaal hebben we 47.694 gram vis gevangen deze dag. Henny wint hiermee de cadeaubon.

Dan is het ook tijd om het klassement over het seizoen 2016 op te maken. Als eerste eindigt Peter Jan Mulder, de kampioen van 2015 prolongeert hiermee zijn titel. Tweede is geworden Henny Holt en derde Eddy Kamminga. Na een lekker bord snert in Winneweer worden de prijzen in de vorm van cadeaubonnen aan de heren uitgereikt.

Peter Jan, de kampioen van 2016

8 Ludolf Wierenga 2.714
9 Eddy Bezema 1.776

Zaterdag 8 oktober, het Oude Winschoterdiep

Dit maal geen verhaaltje door afwezigheid, het wordt nog spannend de laatste wedstrijd van 2016 op zaterdag 29 oktober.

Het Oude Winschoterdiep begin 1900

6 Henk Lubbers 1.134
7 Eddy Bezema 286

Zaterdag 24 september, het Aduarderdiep

Met ons negenen in konvooi richting het Aduarderdiep, afgesproken dat we eerst door zullen rijden naar het van Starkenborghkanaal en van daaraf een plekje te gaan zoeken. Peter Jan koos een plekje bij de kruising van beide kanalen in de hoop hier zijn koppositie in de competitie te kunnen verdedigen, risico is wel dat je bij veel scheepvaart veel last zult hebben van de zuigende werking van de schepen.

Als de spullen weer staan en er is gepeild en gevoerd kan het vissen beginnen, direct een aanbeet en de eerste vis ligt alweer in het leefnet, dat gaat een tijdje zo door, het is alleen allemaal kleine vis, plattertjes, baarsjes, voorntjes, kleine windes en een schele pos, variatie in vangst is er, nu de grotere exemplaren nog maar daar moet je wat geduld voor hebben. Geduld heb ik wel, maar na uren alleen maar zo nu en dan wat kleine vis te hebben gevangen is dat op. Ik ga buurten, eerst maar even bij Ludolf kijken, zelfde verhaal, kleine vis. Even verder zit Henny, altijd goed voor een praatje. Henny heeft wat maïs gevoerd en zag vlot daarna zijn dobber verdwijnen, eenmaal contact met de vis neemt deze het hazenpad, snoer middendoor. Waarschijnlijk een van de levende familieleden van de dode karper die in de loop van de ochtend kwam langs drijven. Als Henny dan zijn lijn weer heeft gerepareerd en omhoogkijkt schrikt hij zich een hoedje wanneer het blauwe vat dat ons allemaal is gepasseerd precies voor hem in het water dobbert. Wat vangsten betreft zelfde verhaal, kleine vis.

Na het vissen ga ik bij de deelnemers langs, overal het zelfde verhaal, "mooi stee, maar geen brasems". Helemaal aan het einde kom ik bij Peter Jan die zowaar een lach op het gezicht heeft, dat was vorige week zondag in Sappemeer wel anders. Met enige inspanning wordt het leefnet uit het water en hoor en zie ik voor het eerst deze ochtend een mooi aantal vissen van formaat, Peter Jan heeft een mooie vangst met een gewicht van 13.738 gram, andermaal is hij spekkoper.

Het Aduarderdiep

8 Eddy Kamminga 2.218
9 Eddy Bezema 0

Zaterdag 10 september, het Hoendiep in Hoogkerk

Na de opsteker van vorige week in Middenmeer naar de opstekers van het Hoendiep. Zeven uur in de ochtend, na een bakje koffie vertrekken we richting Hoogkerk om te gaan vissen in het Hoendiep. Zelf moet ik de sleutel nog even terugbrengen maar de rest mag wel vooruit gaan, ik weet de weg. Na een rustig ritje kom ik aan bij de afgesproken plaats, maar geen enkele visser te bekennen, hebben we het wel over dezelfde plek gehad, wellicht is de rest doorgereden naar de Kerkeweg voorbij de Poffert, of hebben ze een geintje bedacht, kijken hoe ik reageer als zij ergens achter de bosjes staan, doet me denken aan vroeger wanneer je op de terugweg van het schoolreisje allemaal onder de banken kroop om je ouders te laten denken dat we er niet waren. Maar niets is minder waar, Henny die de stoet aanvoerde heeft de afslag gemist en even later komt de rest van de vissers op de plaats van bestemming aan.

Het weer belooft vandaag zich van zijn beste kant te laten zien, zonnig, weinig wind wat wil een visser nog meer, vis en het liefst van het formaat Middenmeer, het water is er geschikt voor, ruim mooie diepte en wat spelende vis aan het oppervlak. Als het fluitje klinkt kunnen we beginnen, volgens mij had Henny het fluitje nog niet opgeborgen of de eerste vis belandt al in het leefnet. Dit is al beter dan Middenmeer waar de vis vlak voor de kant maar slecht wilde bijten. De rest van de vissers die ik kan zien zie ik ook regelmatig vis vangen, alhoewel vis een groot woord is in dit geval, de vangst bestaat voor een groot deel uit brasem die nog in het prille begin van hun bestaan zitten.

Dat het met de ijsvogel goed gaat blijkt wanneer op een gegeven moment het schrille geluid te horen is en even later dit prachtige vogeltje over het water scheert en tegenover Klaas Joldersma in een overhangende struik verdwijnt. Een echte opsteker om dit prachtige dier te mogen zien.

Wat aas betreft maakt het niet uit wat je gebruikt, vang je aan een mestpiertje een maatse vis en denk je dat is het, de volgende vis is weer een die nog niet onder de leerplicht valt. Het wordt een zaak van aantallen om vandaag mee te doen voor de overwinning. Als dat het geval is en je zit naast Henny weet je al op voorhand dat je dit niet gaat winnen, je zult een paar dikke vissen moeten vangen om hem te kunnen verslaan, maar deze gedachte blijkt een utopie, de brasem van enig formaat laat het vandaag afweten. Henny wordt vandaag dan ook eerste met 115 vissen en een gewicht van ruim 8 kilo, proficiat.

Klaas Joldersma 'in de bocht' aan het Hoendiep

6 Ludolf Wierenga 3.102
7 Klaas Joldersma 1.185

Zaterdag 16 juli, bij Stokker op het land

Vijf uur in de ochtend, samen met Henny gaan we het land bij Stokker op. Kunnen we er met de auto's op zonder dat we er tot de assen in zakken? Het land is gemaaid, langs de randen is het mooi droog en hard, dit moet kunnen. Boer Stokker was zo vriendelijk ons toestemming te geven op zijn land een wedstrijd te organiseren zodat we eens vanaf de andere kant en op een andere locatie in het Damsterdiep kunnen vissen. Samen zetten we de stekken uit, 8 stuks lijkt ons wel voldoende.
Helaas hebben we geen sleutel van het dorpshuis en moeten we buiten de overige deelnemers ontvangen, en ja dus ook geen bakje koffie vooraf. Het is gelukkig lekker weer en gezeten aan een picknicktafel wordt het een en ander besproken. Het is rustig op het dorp, de bewoners komen bij van de activiteiten van de afgelopen week, het is feestweek, of nemen wat extra rust om straks aan te schuiven bij de barbecue en vervolgens los te gaan op het grote feest.

Als iedereen een nummer heeft getrokken gaan we in volgorde van steknummer richting het parcours zodat we niet elkaar hoeven te passeren en onnodig het land beschadigen. Aangekomen moet een enkeling wat riet knippen. Ik help Eddy Bezema even, met een schaar uit het stenen tijdperk, hoewel het mes van ijzer is, knip ik wat riet weg. Helaas is de conditie van de schaar dermate dat ik tot twee keer mijn vingers tussen de heften krijg, een weinig aangenaam gevoel. Je hebt wat over voor een ander.

Na het bekende fluitje kunnen we van start, snel worden de eerste visjes gevangen. Henny zie ik het ene na het andere visje in het leefnet deponeren. ook aan de linker kant zie ik Henk een aantal visjes vangen. Maar dan zoals zo vaak wanneer wij aan het water verschijnen vallen de aanbeten weg en wordt het wachten, wachten. De enige die nog wel wat vangt is Peter Jan, waarom hij wel, laten we dit in de nabije toekomst eens onderzoeken. Eddy Kamminga gaat buurten, een teken dat het bij hem ook niet gaat, hij is er ook zat van dat zijn buurman wel weet te vangen. We houden moed, het is voor ons niet vreemd dat er een periode van stilte is. Henk komt ook even langs, "hoe kan dit nou" waarom wil die vis nu weer niet vreten? Als Henk dan bij Henny staat zie ik een zorgzame man, een stukje mental coaching voor Henny die met de handen in het weinige haar zit en alles probeert maar geen vis die het aas wil hebben.

Wanneer dan op een gegeven moment een spin vanaf de rand van mijn pet naar beneden daalt en een web begint te bouwen is het voor mij ook duidelijk dat er wel erg weinig actie is.
kwart over twaalf, het fluitje en we stoppen. De vangsten vallen tegen al hebben Eddy en Peter Jan op het laatste moment nog een paar brasems weten te vangen.

"Mental coaching"

7 Klaas kort 867
8 Eddy Bezema 785

Zaterdag 2 juli, het Hoendiep

Kwart voor zes in de ochtend, bakje koffie en even het een en ander doornemen. We zijn met ons achten, toch weer een meer dan de voorgaande keren, nu op naar de negen.
Er is wat verwarring, "Op de site staat Hoendiep in Hoogkerk maar bij de reserveringen stond toch echt Afwateringskanaal, snap er niets van" was een van de opmerkingen. Om de verwarring wat groter te maken, de beoogde plek blijkt slecht toegankelijk, weinig plek en hoe zit dat met de gelekte melasse, hebben we daar nog last van? Man dan is daar Henny, heeft de omgeving wat verkend en komt met een alternatief, vraagtekens op de hoofden, waar precies bedoelt hij nu, een vlotte schets op een stuk papier doet de vraagtekens niet verdwijnen. We besluiten Henny te volgen en eens te bekijken wat hij nu bedoelde met zijn "mooi stukje water, je kunt er prima zitten en de auto kan achter je kont staan".
Zes uur, we vertrekken, moeder gans voorop, de rest volgt in de richting van Hoogkerk. Aangekomen op de omschreven plek zijn we blij verrast, een mooi stuk water, plek voor iedereen en hier en daar is wat vis aan het oppervlak te zien. Uitpakken en de spullen klaarmaken, na een kwartiertje gaat het fluitje en kunnen we gaan vissen. Al snel zie ik Henny de eerste visjes vangen, vlak voor de kant, zouden ze op een meter of tien ook zitten? Een klein mestpiertje op de haak, de dobber gaat staan en zakt dan even snel weer in de diepte, nee er zit geen lood te veel aan de lijn maar een mooie platter heeft direct het aas weten te pakken. Dat is een lekker begin, even later zie ik Henk een mooie brasem op de wal brengen. Zo te zien weet iedereen wel een visje te vangen, een blij gevoel maakt zich van mij meester, nieuwe plek en iedereen heeft vis, daar doen we het voor.
Als het dan twaalf uur is gaan we wegen, Klaas Kort is als eerste aan de beurt, hij is niet helemaal tevreden maar toch ruim twee kilo vis, bij de laatste aangekomen zien we een paar prachtige brasems in het leefnet, niet veel vis maar wel van een prachtig formaat, Eddy Kamminga, eigenaar van dit leefnet, weet met die "paar" vissen ruim zes kilo op de weger te brengen en is andermaal "spekkoper", proficiat.

Het Hoendiep in Hoogkerk.

1 Eddy Kamminga 6.211
7 Klaas kort 2.120
8 Eddy Bezema 654

Zaterdag 18 juni, Damsterdiep bij Dijkshorn

Toch maar weer eens proberen, na het uitbaggeren van het Damsterdiep vielen de vangsten tegen, met alle bagger zouden ze toch niet ook alle vissen hebben afgevoerd. Andermaal met ons zevenen, Henny had een "oepke" met de vrienden van de Karper uit Spijk, vertrokken we naar de gereserveerde plek, helaas schijnt dat woord in het Westerkwartiers niet te bestaan of voor andere uitleg vatbaar want een club uit de Wilp had inmiddels bezit genomen van de mooiste stekken.
Na wat heen en weer rijden en navraag te hebben gedaan bij onze "westerburen", bleek dat de rest een plekje had gevonden, nu zelf nog, midden in de rij met vissers vind ik een plekje tussen de bomen, even opletten straks dat we niet met het snoer in die bomen vast komen te zitten. Als ik dan mijn spullen heb klaargezet en op mijn zetel heb plaatsgenomen om te gaan peilen zie ik vanuit mijn ooghoek mijn buurman een visje vangen, dat geeft de burger moed.
Het is lekker weer, na een periode met pittige buien is het vandaag eindelijk weer eens rustig in de atmosfeer. Wanneer de zon wat hoger aan de hemel komt te staan schiet ik gauw even een fotootje, als ik deze later weer terugkijk voel ik de sfeer weer en denk aan de overvliegende wulpen, het riethennetje met jongen tussen de rieten aan de overzijde en de matige vangst, een paar kleine visjes en een mooie brasem waren mijn deel.
Halverwege de wedstrijd even wezen buurten bij Klaas Joldersma, bij Klaas was het al weinig anders, een paar visjes en verder maar weinig activiteit.
Hans Koster komt aan het einde nog even kijken naar onze prestaties, hij vertelt dat het verderop ook niet dik is maar dat Eddy Kamminga toch een paar mooie brasems heeft weten te vangen.
Als het kwart over twaalf is stap ik in de auto om de vangsten te gaan wegen. Eddy Bezema en Henk zijn als eerste aan de beurt, bij Henk schrijf ik een nul op, bij Eddy toch nog een paar visjes, 645 gram geeft de weger aan. Dan verder, Eddy Kamminga zit een eindje verderop en geeft aan toch wel een paar mooie vissen te hebben gevangen, het leefnet wordt uit het water gehaald en daarin zitten een aantal mooie donkere brasems, ruim 8 kilo geeft de weger aan.
Dan ik Klaas Joldersma aan de beurt, althans de inhoud van zijn leefnet. Eerder bij het buurten was het niet veel, maar het laatste uurtje had hij toch nog een paar leuke vissen weten te vangen, bijna zes kilo.
Mijn eigen vangst weeg ik dan ook even, de teller blijft op een kleine drie kilo hangen. Peter Jan zit even verderop, aantal heeft hij wel maar nu het gewicht, een kleine tweeënhalve kilo is zijn deel.
Dit waren er zes nu naar Klaas Kort die aan de andere kant van het Westerwijtwerdermaar zit tegenover "de Banjer", ook hij heeft een behoorlijk aantal visjes, geschat rond de tachtig, het gewicht ruim vier kilo.
Leuke vangsten en gelukkig, de vis is niet met het baggerslib verdwenen.

Het Damsterdiep bij Dijkshorn.

1 Eddy Kamminga 8.302
2 Klaas Joldersma 5.890
3 Klaas Kort 4.233
4 Sjoerd de Jong 2.844
5 Peter Mulder 2.323
6 Eddy Bezema 645
7 Henk Lubbers 0

Zaterdag 4 juni, Termunterzijldiep bij de gaslocatie Borgsweer

Zomers dat was het deze ochtend, geen wolkje aan de lucht, lekkere temperatuur en weinig wind. Er waren wat afzeggingen waardoor we met ons zevenen deze ochtend vertrokken richting Borgsweer. Voor de meesten van ons een onbekende plek vlak bij de gaslocatie. Een mooie brede wal, geen last van voorbijrazend verkeer, alleen wat vogels die deze ochtend tevens genoten van het mooie weer. We hadden allemaal al snel een plekje gevonden om te gaan vissen. Nadat alle materiaal was klaargezet konden we beginnen. Al snel zie ik vanuit mijn ooghoek dat Henk een mooie vis verspeelt, jammer voor hem maar een geruststellend teken, de vis is aanwezig.
De tijd verstrijkt, Henk komt even buurten en vertelt over het verspelen van die ene mooie vis, daarna heeft hij geen beet weer gezien. Bij mij weinig anders, geen enkele aanbeet, wat je ook probeert, de vis lijkt afwezig. Toch een wolkje aan de lucht deze ochtend?
Nadat Henk weer is teruggekeerd op zijn stek wordt ik plots wakker geschud, mijn pennetje vertoont bewegingen die zouden kunnen worden gelinkt aan het azen van een vis, opletten nu. Als het pennetje dan in het diepe verdwijnt tik ik aan en heb zowaar een leuke platter aan de haak die even later in het leefnet verdwijnt. De haak weer van vers aas voorzien snel verder, weer maakt de pen bewegingen die lijken op een aanbeet, maar helaas daar blijft het bij en dat geldt voor de rest van de ochtend, twee keer beet en één vis in het net.
Als ik om half twaalf mijn spullen heb opgeborgen maar eens even buurten. Henk blijkt twee visjes te hebben gevangen, Eddy helaas helemaal niets. Dan naar Henny, ook hier weinig positieve geluiden wat ook geldt voor Klaas Joldersma naast hem. We besluiten om twaalf uur te stoppen, vissen worden er toch niet meer gevangen.
Bij Klaas Kort aangekomen aan het andere einde van de rij deelnemers blijkt ook hij niet veel vis te hebben gevangen. Wel word ik er op gewezen dat Peter Jan, een eindje verder naar rechts, toch zo nu en dan een visje weet te vangen. Op het moment dat ik mijn hoofd naar rechts draai zie ik Peter Jan het schepnet pakken, ik denk nog die gaat hij natuurlijk alvast even schoonspoelen maar tot mijn verbazing zie ik even later een heuse brasem in het net liggen, toch een die vis vangt?
Bij het wegen blijkt even later dat Peter Jan andermaal spekkoper is en meer dan zeven kilo aan vis heeft weten te vangen deze ochtend, de lucht klaart en de wolkjes verdwijnen, toch nog vis.

Het Termunterzijldiep op een zomerse ochtend.

1 Peter Jan Mulder 7.174
2 Klaas Joldersma 2.021
3 Henny Holt 1.993
4 Klaas Kort 1.010
5 Sjoerd de Jong 397
6 Henk Lubbers 282
7 Eddy Bezema 0

Zaterdag 21 mei, Boterdiep bij Ellerhuizen

De vangsten van de afgelopen dagen in het Damsterdiep liet ons op het laatste moment besluiten uit te wijken naar het Boterdiep waar de meesten van ons meer vertrouwen in hadden. Zeven man deze ochtend, niet veel maar er waren redenen voor drie van de vaste deelnemers om deze wedstrijd te laten schieten.
Als je dan zelf niet van de partij bent is het wat lastig een verhaaltje te schrijven, nu kan ik wat jeugdherinneringen op gaan halen uit de tijd dat ik op Sassenhein in Haren de karpers te lijf ging, de locatie waar ik deze zaterdag met mijn ouders hun 60 jarig huwelijks jubileum ga vieren, maar daar zit natuurlijk niemand op te wachten. Een klein voorval wil ik daarover wel even kwijt, uren zit ik te turen naar het pennetje dat strak tegen de in de golfjes staat te dansen, geen enkele activiteit te bespeuren, even een plasje doen tegen de boom achter me, sta je goed en wel hoor je een plons en zie je je mooie Hardy karperhengel over het water vertrekken, toch een aanbeet. Snel teruggelopen naar het paviljoen, bootje gepakt en achter de hengel aan. Eenmaal bij de hengel blijkt de vis los te zijn geschoten, helaas.
Nu naar het Boterdiep, tegen half twaalf kom ik even kijken en de vangsten wegen. Bij Henny aangekomen krijg ik toch wat deprimerende teksten te verwerken: "In het begin was er wel een visje te vangen maar de laatste uren ben ik alleen mijn maden aan het verzuipen." Weinig hoopvol deze teksten, voor het wegen rij ik naar Klaas Joldersma die in de bocht richting molen zit te vissen, ook hier dezelfde geluiden, weinig vis. Dit geldt voor alle deelnemers totdat ik bij Eddy Kamminga kom, een mooi netje vis wordt uit het water gehaald met een paar hele mooie dikke brasems. Nog een te gaan, Peter Jan Mulder zit even verderop, ook hij trekt een mooi netje vis uit het water, ook een paar mooie platten en een mooie dikke winde. Na het wegen blijkt Peter Jan spekkoper te zijn met 115 gram weet hij Eddy te verslaan.

Tijd voor een praatje was er voldoende.