Zaterdagcompetitie 2018

Voor de standen van de zaterdagcompetitie, klik hier!

Zaterdag 27 oktober, het Damsterdiep in Garmerwolde

6 Thijs Wiersma 1.985
7 Jaap Ebbens 1.567

Zaterdag 13 oktober, Hoogkerk

Sorry, volgende keer weer een kort verslag.

1 Henny Holt 6.160
2 Klaas Kort 5.635
3 Peter Jan Mulder 4.879
4 Eddy Kamminga 4.160
5 Thijs Wiersema 4.024
6 Jaap Ebbens 3.439
7 Klaas Joldersma 2.631

Zaterdag het Damsterdiep bij Garmerwolde

Na de uitgaansdag van vorige week nu weer een gewone competitiewedstrijd. Dit keer gaan we naar Garmerwolde, vissen in het Damsterdiep. Geen zware zandschepen waardoor leefnetten in het diepe verdwijnen, nee gewoon een mooi viswater met een enkel plezierbootje dat passeert. Het is fris deze ochtend, goed zeven graden, dat is even wennen. Gelukkig komt de zon na een uurtje achter de wolken vandaan en maakt het leven aan de waterkant wat aangenamer.
Eddy en ik kozen er voor om aan deze kant van de vaste brug te blijven, de rest nestelde zich binnen de bebouwde kom. De vis was aanwezig en speelde wat aan het oppervlak, vangen ging ook wel al was het formaat wat aan de kleine kant. Als ik dan naar rechts kijk en Eddy weer zo'n vis zie vangen kan ik aan zijn gezicht haast aflezen "weer zo'n ...... vis". De brasems laten het vandaag volledig afweten, vingen we andere jaren hier leuke vissen, vandaag waren het alleen eerste en tweede jaars.

Als Eddy en ik dan onze vangsten wegen en met het schaamrood op de kaken zien dat we beiden net 2 kilo vis hebben gevangen besluiten we om ons schaamrood wat te compenseren en een extra twee voor het gevangen gewicht te plaatsen, eens kijken hoe de rest hierop zou reageren.

De volgende die zijn vangst laat wegen is Peter Jan, alleen maar kleine vis zegt hij, geen brasem gezien. Ik vertel hem dat Eddy en ik aan de andere zijde van de brug mooie en dikke brasems hebben weten te vangen, Peter Jan kan het niet laten en kijkt even op het papiertje met de vangsten, met een bleek bekkie kijkt hij mij vragend aan, bij jullie wel, ik heb alles geprobeerd maar niets lukte. Ook de rest is met stomheid geslagen dat wij wel die dikke brasems wisten te vangen.

Terug in 't Holt de prijsuitreiking. Als ik dan Henny zijn naam als eerste noem, verbaasde blikken, maar die twintig kilo van jullie dan? Het grapje wordt gewaardeerd en de volgende keer, dan vangen we die twintig kilo.

De Rioolwaterzuivering met een opkomende zon.

1 Henny Holt 6.122
7 Klaas Kort 2.673
8 Eddy Kamminga 2.171

Zaterdag 8 september, het Oude Winschoterdiep in Groningen

Na de vakantiestop weer de eerste competitiewedstrijd, nu aan het Oude Winschoterdiep in de stad Groningen. Ondanks de afwezigheid van een aantal vissers waren we toch nog met ons achten. Na een bakje koffie en even bijkletsen in de kantine van het dorpshuis vertrokken we richting het viswater. Er waren voldoende mooie plekken op het afgesproken deel zodat iedereen al vlot de spullen aan het uitladen was. Daarna even de auto aan de andere kant van de weg parkeren.

De ene visser koos voor de vaste stok, een ander verkoos de feeder, een enkeling beide. Snel werden de eerste vissen gevangen. Niet van het allergrootste soort maar vis is vis. Het water is hier mooi breed, een flinke diepte, dus je verwacht dat in de loop van de wedstrijd de grotere vis wel komt, deze verwachting was vandaag bedrog. Een enkele halfwas brasem, maar geen enkele dikke brasem werd er door de deelnemers gevangen. Wel mooie aantallen, zo ving Thijs maar liefst 130 vissen.

Tegen de andere wal kreeg ik regelmatig beet, veel aanbeten leverden niets op. Ik monteerde daarom een onderlijn met een kleine haak en deed 1 made op die haak. Al snel weer een aanbeet en nu wel vis, beter gezegd visje. Volgens mij waren het Alvers, een stuk of wat wist ik te vangen, toch leuk eens een ander soort vis te vangen.

Nu ik met maar 1 made op de haak aan het vissen ben blijft er wel wat over voor een bedelende eend, het beestje springt uit het water en komt mooi naar mij toe gescharreld, een handje maden en een vrolijk gesnater is mijn deel.

Rechts naast mij zit Henk, enigszins verscholen achter de struiken. Als ik even ga buurten blijkt hij de nodige vissen te vangen, het aantal ringetjes om dit bij te houden schiet zelfs tekort. Anders dan bij Thijs zijn het in dit geval veelal maatse vissen.

Ook bij Eddy en Peter Jan blijken de brasems niet actief, wel veel mooie volwassen voorns zitten er in het leefnet, maar helaas de dikke platten geven vandaag niet thuis.

De vangsten van Klaas Kort blijven voorlopig geheim, hij heeft er voor gekozen helemaal aan het einde van de weg te gaan zitten. Bij het wegen blijkt dat dit een prima keuze was wat vangsten betreft, weinig voorns maar wel mooie platters en kolbleien in het net leveren hem bijna zes kilo vis op, genoeg voor de dagwinst.

1 Klaas Kort 5.890
7 Sjoerd de Jong 2.279
8 Klaas Joldersma 2.215

Zaterdag 21 juli, het Hoendiep bij Hoogkerk

Met ons achten vertrokken we in de vroege ochtend richting Hoogkerk. De ringweg rond Groningen was normaal te gebruiken dus dit keer geen omwegen. Het zou een warme dag worden aldus hen die in de voetsporen traden van Jan Pelleboer. Gelukkig staat er een lekker briesje zodat er ook enige verkoeling is te verwachten.

Aangekomen bij het water pak ik de spullen uit, stel alles netjes op en sta dan met mijn schepnet in de hand. Nu heb ik een prachtige schepnetsteel maar helaas blijkt deze nog in Ten Post te staan. Maar weer in de auto en even op en neer naar mijn woonplaats, al met al een klein uurtje. Deze verloren tijd zal ik wel niet meer inhalen, rustig blijven en doen alsof er niets is gebeurt. Vrij vlot weet ik een eerste kolblei te vangen en mijn derde vis is een brasem van een mooi formaat, helaas is het bij deze ene gebleven.

Dan zie ik door het gras aan mijn linkerzijde iemand in tijgersluipgang in de richting van het water kruipen, heb ik dat eerste uur wat gemist en is dit de manier om hier de vissen te vangen? Als ik beter kijk zie ik een hengel op het water drijven, dan is er maar een remedie, opstaan en deze persoon helpen de hengel weer op het droge te brengen. Dit is gelukt, maar dat ik in de loop van de ochtend nog driemaal deze capriolen uit moest halen had ik niet voorzien.

Gisteravond was de jeugdviswedstrijd van de vereniging dus ik stond nog in de ondersteuningsmodus.

Als de zon dan rond elven in kracht toeneemt en mijn linkerbeen, gestoken in een zwarte spijkerbroek, zodanig doet verhitten dat ik de neiging krijg een frisse duik te nemen, besluit ik voortijdig te stoppen met vissen, dit geheel in overeenstemming met het al later beginnen.

Als de spullen weer geordend in de auto zijn opgeborgen is het tijd om wat te gaan buurten. Nu hoor ik dat het met name in het eerste uur best goed vissen was, ja leuk om te weten, daar heb ik wat aan.

Maar bij alle deelnemers aan de kademuur zijn de aanbeten flauw, een uitgezogen made vaak als resultaat. Slechts sporadisch wordt er nog een visje gevangen. Thijs schijnt wel regelmatig een visje te vangen, niet de grootste maar het is vis, als ik even bij hem sta te praten weet hij net zijn honderdste visje te vangen.

Niet alleen ik kom buurten, vanuit het niets staat er een "kenner" achter ons, een "Stadjer" zoals wij dat noemen. Het duurt dan ook maar even en de adviezen vliegen ons om de oren "Jullie moeten in Woudsend zijn, daar is gisteren zoveel vis gevangen. Maar vandaag moet je er niet zijn, veel te veel bootjes", een advies waar je niets maar dan ook helemaal niets aan hebt. De beste man vervolgt met "het water is hier veel te warm, er moet koude overheen". Waarop Henny antwoordt dat hij inderdaad al bellen heeft gezien en dat het lijkt of het water bijna aan de kook is. Zelfs een van de gevangen vissen was al half gaar. Dit is voldoende voor onze bezoeker en hij druipt af.

Bij het wegen blijkt dan dat de ruige wal vandaag verreweg de beste vangsten kent, Klaas Joldersma is spekkoper met ruim 7,5 kilo vis.

1 Klaas Joldersma 7.736
2 Peter Jan Mulder 6.401
3 Henny Holt 3.530
4 Sjoerd de Jong 2.787
5 Thijs Wiersema 2.682
6 Klaas Kort 2.628
7 Henk Lubbers 1.980
8 Eddy Bezema 928

Zaterdag 7 juli, "Nieuwe kansen nieuwe prijzen".

Andermaal met negen mannen vertokken we om zes uur in de ochtend, weliswaar via een omweg in verband met de afsluiting van de zuidelijke ringweg, in de richting van Enumatil.

De stemming was prima, we hadden er zin in. Het weer kon niet beter, klein beetje wind, klein beetje bewolking en een lekkere temperatuur, wat willen we nog meer.

Aangekomen bij het viswater heeft al snel iedereen een plekje gevonden. Zelf ga ik bij Peter Jan in de bocht zitten, een mooie plek waar je zowel met de picker als de vaste stok uit de voeten kunt. Probleem echter is wel dat je een keuze moet maken, na even het water te hebben afgetast besluit ik de picker te voorschijn te halen, dit moet het worden.

Peter Jan twijfelt ook maar besluit eveneens met de feeders te gaan vissen. Mijn eerste worp om te peilen is prima, in het struweel aan de overkant, gelukkig kom ik weer los en zit alles er nog aan. De tweede worp is beter, vlak onder de overkant, dat moet wel vis op gaan leveren.

Al snel weet Peter Jan de eerste vis te vangen, eigenlijk nog aan het voeren maar met de onderlijn er al aan en een made op de haak, een leuke kolblei is de eerste vangst, dat beloofd wat. Zelf weet ik ook al snel de eerste visjes te vangen en even later hangt de eerste kleine brasem aan de lijn, de adrenaline stroomt door mijn lijf, zo snel al, ik had een tweede leefnet mee moeten nemen.

Maar, zo snel als de eerste vissen in het leefnet zitten zo snel stoppen vervolgens ook de aanbeten. Bij alle deelnemers, niet alleen bij mij. Peter Jan weet echter toch nog met regelmaat een roodvoorntje te vangen. Dit deed mij denken aan het nummer van van Alice Cooper "Schools out for summer", de leerlingen waren op zijn voerplek aan het spelen.

Als de aanbeten dan wegblijven is er tijd voor wat "social talking". De een na de ander komt even buurten, overal hetzelfde, eerst wel een visje te vangen maar nu is het volledig gedaan met de aanbeten.

Is er dan helemaal niets positiefs te vermelden, jawel, Thijs Wiersema was mee en het is altijd mooi als er weer een visser besluit om zich bij ons aan te sluiten.

Oh ja, de uitslag van vandaag, ik zou zeggen, kijk zelf maar.

1 Peter Jan Mulder 2.066
7 Ludolf Wierenga 893
8 Klaas Kort 746
9 Eddy Bezema 10

Zaterdag 16 juni, "'t Komp zoas 't komp zee de boer en scheet zuk in de boksem'".

Met maar liefst negen man vertrokken we deze ochtend de richting het Termunterzijldiep bij Borgsweer. Een mooi stukje water, een brede wal, mooi gemaaid, wat wil een visser nog meer. Vis natuurlijk en het liefst veel en groot.

Als we dan allemaal ter plekke zijn en de spullen die we nodig denken te hebben tijdens het vissen hebben opgesteld kan de wedstrijd beginnen. Vaak begin je dan al snel met een eerste kleine vis maar vandaag is dat anders, er is geen vis te vinden die trek heeft in het aangeboden aas. Als ik dan toch maar een piertje probeer vang is mijn eerste visje, een baarsje. Daar zit ik niet echt op te wachten, maar vis is vis. Buurman Klaas Kort vangt aan de feeder iets wat meer op een vis lijkt maar ik heb besloten met de vaste stok te gaan en te blijven vissen. Achteraf een foute keuze.

Dat de spanning hoog op kan lopen tijdens een wedstrijd blijkt wanneer ik op een gegeven moment een van de deelnemers wat schaars gekleed over het gras zie lopen en wat vreemde bewegingen in het gras zie maken, een "Dumoulin'tje" zullen we maar zeggen.

Henny die in het midden van het vak zit heeft inmiddels het nodige beleefd, een dikke brasem en een mooie zeelt verspeeld en als er dan een mooie winde aan de haak zit en het pakken van het schepnet toch verstandig is ziet een dikke snoek kans de winde te grijpen en voor de nodige commotie te zorgen. Winde weg, snoek weg, uithuilen en opnieuw beginnen.

Na de baarsjes zijn het de posjes die beginnen te azen. Na de zoveelste pos van een afmeting dat je je gewoon schaamt als een ander het ziet, besluit ik te stoppen, beetje aan de vroege kant maar zo kan ik nog even bij de anderen buurten.

Bij Ludolf is de spanning er inmiddels ook vanaf, de houding op de foto zegt voldoende. Ook hier zijn het de posjes. Bij Klaas Joldersma en Henny niet anders. Jammer maar helaas het is niet anders. De andere deelnemers zie ik wel bij het wegen, zij zullen ook wel bijna niets hebben gevangen.

Bij het wegen blijkt dat Klaas Kort toch nog een paar leuke vissen heeft weten te vangen, een kleine drie kilo. Dan komen er een drietal die met pijn en moeite een kilo in de weegzak brengen. Henny heeft het met tweeënhalve kilo niet verkeerd gedaan. Eddy Bezema blijft net beneden de kilo, Henk bijna twee kilo, Eddy Kamminga anderhalve kilo. Dan moeten we even verder waar Peter Jan zit, die heeft toch een aantal mooie vissen in het net, bijna achtenhalve kilo.

Als je dan alles bij elkaar optelt kun je stellen dat wij hebben gewonnen maar dat Peter Jan de winnaar is.

1 Peter Jan Mulder 8.417
7 Ludolf Wierenga 1.052
8 Sjoerd de Jong 1.013
9 Eddy Bezema 816

Zaterdag 2 juni, "Een mens is geen aardappel".

Andermaal dit jaar gingen we vissen in het Damsterdiep bij Garmerwolde. Het weer was vrijdag volledig omgeslagen, in de nacht was er veel regen gevallen en de temperatuur lag wel 15 graden lager dan de dagen ervoor, zou dit van invloed zijn op de vangsten, we zullen het zien.

Om zes uur vertrokken zes mannen in de richting van Garmerwolde, het was lekker afgekoeld vannacht, zware bewolking maar de kans op neerslag was gering. In Garmerwolde had iedereen weer snel een plekje gevonden en kon het vissen beginnen. Voor de een betekende dit wachten en nog eens wachten voor een ander begon het fantastisch, al snel lag een eerste dikke brasem in het net.

Henk was door de aardappelen heen en de nieuwe waren nog niet helemaal klaar, even naar de lokale groenteboer om een paar kilo te kopen zodat er ook morgen nog weer eten op tafel zou staan. Op de terugweg gaat hij even bij de deelnemers langs en hoort dat Eddy al de nodige mooie vissen in het het heeft waaronder een mooie zeelt. Henk heeft dan nog maar een paar kleine vissen gevangen.

Voor de meesten vallen na negen uur de aanbeten weg en wordt er nog maar sporadisch een visje gevangen, anders is dit bij Henk, als ik tegen elven aan kom zie ik hem nog net een mooie brasem scheppen. Henk is op dat moment de enige die ik zo nu en dan een vis zie vangen, telkens een mooie brasem.

Bij Klaas Joldersma krijg is een heroïsch verhaal te horen over de strijd met een karper, "dat beest liet mij alle hoeken van het Damsterdiep zien". Bij het wegen zie ik inderdaad een prachtige schubkarper, niet zo'n domme gekweekte Hongaar maar een karper die riekt naar een boerenkarper.
De vangst van de meeste vissers bestond uit kleine vis en een enkele brasem, Klaas Joldersma, Eddy en Henk hadden echter meer dan één brasem in het net. Henk zijn vangst bestond uit een aantal mooie dikke brasems, goed voor een kleine 11 kilo vis waarmee hij duidelijk de winst naar zich toe haalde, proficiat.

1 Henk Lubbers 10.931
2 Eddy Kamminga 6.624
3 Klaas Joldersma 5.769
4 Peter Jan Mulder 3.372
5 Henny Holt 2.317
6 Klaas Kort 2.209

Zaterdag 19 mei, alle begin is moeilijk.

Door vakantie en ziekte waren we deze ochtend maar met ons zessen. De moraal was echter goed, vooraf werden zaken geuit als "wellicht zijn we we een tweede leefnet nodig", maar ja, de meeste dromen zijn bedrog zong al eens een artiest. Ruim voor de klok van zessen, had even eerder gekund maar Eddy had zijn bakje koffie nog niet op, vertrokken we in de richting van het Hoendiep in Hoogkerk. De ene helft koos er voor om meer richting de stad Groningen te gaan vissen, de overige drie gingen in het brede stuk de vis te lijf. Het water was een beetje blind en er speelde ook maar weinig vis aan het oppervlak, was dit een slecht voorteken?

Henny begon als vanouds stijf onder de kant met vissen, binnen de kortste keren was de eerste mooie voorn gevangen, de vis was dus weldegelijk aanwezig en liet zich ook vangen. Zelf koos ik er voor om met mijn nieuwe picker stijf tegen de overkant te gaan vissen in de hoop wat mooie brasems te vangen. Na een kwartiertje de eerste aanbeet en direct een mooie vis, een brasem van ruim een kilo. Dat belooft wat. Inderdaad, er zou er nog één volgen in de loop van de ochtend, verder ving ik nog een aantal kleinere vissen. De tijden waarin er geen enkele aanbeet was waren lang, erg lang. Jammer ik ben gewend hier toch wat meer actie te hebben. Bij Henny vallen de aanbeten ook weg en ook hij weet nog maar sporadisch een visje te vangen. Als Eddy en Peter Jan zijn wezen buurten blijkt dat ook op de andere plekken de vangsten niet al te best zijn.

Wanneer we gaan wegen blijkt Peter Jan toch nog een leuk gewicht aan vis te hebben gevangen, ruim 7 kilo. Dat er altijd bazen boven baas zijn blijkt als we de vangst van Klaas Joldersma gaan wegen, hij heeft in de tweede helft van de wedstrijd toch noch een paar leuke brasems weten te vangen wat zijn totaal gewicht op bijna 8 kilo brengt, proficiat.

Foto in het kader van de nieuwe AVG.